پنج نشانه ی جامعه ایمانی مرتبط با تفسیر آیه ی 71 سوره ی توبه
cache01last1462912868

صفحه نخست

ايميل ما

آرشیو مطالب

لينك آر اس اس

عناوین مطالب وبلاگ

پروفایل مدیر وبلاگ

طراح قالب

:: صفحه نخست
::
ايميل ما
::
آرشیو مطالب
::
پروفایل مدیر وبلاگ
::
لينك آر اس اس
::
عناوین مطالب وبلاگ
::
طراح قالب

::تمثیلات
::سوالات مفهومی
::نقد و بررسی
::گزارش
::مقاله


تمام لينکها تماس با ما


نويسندگان :
:: سهل البیع

آمار بازديد :

:: تعداد بازديدها:
:: کاربر: Admin

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 115
تعداد نظرات : 21
تعداد آنلاین : 1

اوقات شرعی
حدیث روز
شارژ همراه اول

استخاره آنلاین با قرآن کریم


تعبیر خواب آنلاین


فال حافظ








پيام مديريت وبلاگ : با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، به وبلاگ من خوش آمديد .لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما در بهتر شدن كيفيت مطالب وبلاگ کمک کنید .


پنج نشانه ی جامعه ایمانی مرتبط با تفسیر آیه ی 71 سوره ی توبه

 

مرتبط با تفسیر آیه 71 سوره ی توبه

« پنج نشانه ی جامعه ایمانی »

 

1-برخی ولیّ بعض دیگران هستند . عاملی که اهل ایمان را با هم یکی می کند ، ولایت است . وحدت ولایی دارند . رابطه ای که بین دل های آنها برقرار است رابطه ی محبت است . نسبت به هم احساس ولایت دارند .

ولایت سه معنا دارد :

الف ) قرب که نشانه محبت است ولی به معنی نزدیکی است . وقتی دلی به خدا عجین شد نتیجه آن است که حب محبوب خدا ، حب خداست .

ب) ولایت نصرت ویاری است . برخی از مومنین برخی دیگر را یاری می کنند . خصلت ایمانی آنها این است که ناصریکدیگرند .

ج ) معنی سوم ولایت سرپرستی و اولویت است . مومنین نسبت به یکدیگر مسئولیت و تولّی دارندو مسئولیت پذیرند. 

2-امر به معروف و نهی از منکر : نماز و امر به معروف مکمل هم هستند . تقوی یک حرکت فردی است . گرچه شعاع آن اجتماع را هم می گیرد . نماز یک عبادت فردی است و اثرش در اجتماع ظاهر می شود . اما امر به معروف یک حرکت اجتماعی است و اثرش در فرد هم ظاهر می شود. این واجب الهی در دو سطح مطرح می شود . در جایی اسلام را بهترین امت معرفی می کند البته به شرط اجرای امر به معروف و نهی از منکر . این مربوط به سطح عمومی این واجب است و جمیع آحاد جامعه را می گیرد .

ودیگری درسطح خاص این واجب مطرح شده که از شئونات حکومت اسلامی است که باید معروف گستر و منکر زدایی جامعه باشد. انسان در کلیات امور جامعه و سرنوشت اجتماع نمی تواند بی مسئولیت باشد اگر نفعی عاید شود به او هم می رسد و اگر ضرری هم باشد متضرر می شود . این حس مسئولیت در برابر صلاح و سداد جامعه است .

دعوت به خیر گاهی علمی و گاه عملی است . اولین جایگاه امر به معروف و نهی از منکر نهان خانه ی دل است .ابتدا باید حسب معروف و اکراه از منکر در دل باشد و سپس درعمل هر فرد دیده شود. معصومین (ع) بارها سفارش کرده اند که دعوت کننده مردم به غیرزبان خود باشیم .

کنتم خیر امه ... سوره آل عمران آیه 110

نکته1: این آیه به همه مسلمان ها خطاب می کند و آنان را بهترین امتی معرفی می کند که در میان انسان ها آفریده شده اند . روشن است که برتری مسلمان ها بر دیگرامتها به دلیل رواج امر به معروف و نهی از منکر در بین آنها و ایمان واقعی به خداست و مسلمانان تا زمانی یک امت محسوب می گردند که دعوت به سوی نیکی ها و مبارزه با فساد را فراموش نکنند واگر روزی این وظیفه را فراموش کنند ، دیگر بهترین امت نخواهند بود.  ممکن است این سوال به ذهن برسد که چرا در آینه 104 همین سوره ، امر به معروف و نهی از منکر ، وظیفه گروه خاصی از مسلمانان بیان شده اما این آیه ، همه مسلمان ها را مخاطب قرارداده است .

در پاسخ باید گفت که آیه 110 به مرحله ی فردی اشاره دارد که محدوده آن دل و زبان است و همه موظف اند امر به معروف ونهی از منکر کنند. ، اما برخورد قانونمند بامنکرات که گاهی با اعمال زور و قانون همراه است ، از شئون حکومت اسلامی و حاکم شرع است و بدون اجازه حاکم شرع ، هیچ شخصی مجاز به امر به معروف و نهی از منکر عملی نیست . به هر حال امر به معروف و نهی از منکر وظیفه دینی بسیار مهمی است که ضامن سلامت و سعادت جامعه است .

نکته2 : یا ایها الذین آمنو علیکم انفسکم لایضرّکم من ضل اذ اهتدیتم الی الله مرجعکم جمیعا ( سوره مائده آیه 105)

بعضی چنین پنداشته اند که میان این آیه و دستور امر به معروف و نهی از منکر که از دستورهای قاطع ومسلم  اسلامی است ، نوعی تضاد وجود دارد زیرا این آیه می گوید اگر مواظب حال خویشتن باشید ، انحراف دیگران اثری در وضع شما نمی گذارد . بعضی از راحت طلبان نیز هنگامی که سخن از دو فریضه نیز هنگامی که سخن از دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر به میان می آید ، برای شانه خالی کردن از زیر بارمسئولیت ، به این آیه استناد می کنند و معنی آن را تحریف می کنند. در حالی که با کمی دقت می توان دریافت که تضادی بین این دو دستور نیست . زیرا اولاً آیه می گوید حساب هر کسی جداست گمراهی دیگران مانند نیاکان و غیرنیاکان لطمه ای به هدایت افراد هدایت یافته نمی زند ، حتی اگر برادر هم باشند یا پدر و فرزند .

بنابراین شما از آنها پیروی نکنیدو خود را نجات دهید . ثانیاً این آیه اشاره به موقعی می کند که امر به معروف و نهی از منکر کارگر نمی شود یا شرایط تأثیر آن جمع نیست . گاهی افراد در چنین مواقعی ناراحت می شوند که تکلیف ما دراین حال چیست ؟ قرآن پاسخ می دهد که برای شما هیچ جای نگرانی وجود ندارد ، زیرا وظیفه خود را انجام داده اید و آنها نپذیرفته اند یا زمینه پذیرش در آنها وجو د نداشته و بنابراین زیانی از این ناحیه به شما نخواهد رسید . در روایتی از پیامبر نقل شده که درباره ی این آیه از حضرت ، سوال کردند. ایشان فرمود : « امر به معروف و نهی از منکر کنید ، اما هنگامی که دیدید مردم ، دنیا را مقدم داشته و بخل و هوای نفس بر آنها حکومت می کند و هر کس تنها رأی خود را می پسندد و گوشش بدهکار نیست به خویشتن بپردازید وعوام را رها کنید. در هر حال امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین ارکان اسلام است که به هیچ وجه نمی توان شانه از زیر بار آن خالی کرد . تنها هنگامی ساقط می شود که امیدی به تأثیر آن نباشد و شرایط لازم فراهم نگردد.

3- اقامه نماز :  اگر کسی ولایت ایمانی و حبّ فی الله را بفهمد باید دل او کاملاً با خدا مرتبط باشد ، اینها زنجیره ای متصل است . یقیمون : قیام دائمی است می توان دائما با آثار نماز بود . استمراری که خدا مطرح می کند چشیدن آثار نماز است . بزرگترین مانع نزدیکی انسان ها خودمحوری و تکبر است . از عوامل مهم بت شکنی دراسلام نماز است .

ما نیازها و امیالی داریم که اگر نباشند ما هم نیستیم خوردن و خوابیدن و ... نقاط مشترک بین ما و حیوان است . اما چیزهایی هم هست که اگر نباشد از زندگی حیوانی خارج نمی شویم و آن فطرت و گرایش های معنوی انسان است گرچه « ماندن » ما به حیوانیت ماست اما باید دائم در نماز بود تا ازحیوانیت جدا شویم .

4-ایتاء زکات : مومنین در عین رابطه ی محبت آمیز با خالق و مخلوق ، در مسائل مادی هم دستشان باز است و اهل بخل مادی نیستند.

5- اطاعت از خدا ورسول : اطاعت جوهر عبودیت است . اطاعت گاهی مقتضی فعل است و گاه ترک . گاه برای اطاعت روزه باید گرفت و گاه باید برای اطاعت روزه را افطار کرد . این تسلیم، عبودیت است .

این افراد با این ویژگی ها مورد رحمت خدا هستند خداوند این افراد رامشمول رحمت خاص خود می کند که خدا عزیز و حکیم است . علت خلف وعده های ما یا از عجز و ناتوانی است یا از آن روست که وعده جاهلانه ای داریم و حالا توان انجامش را نداریم . اما خدا عزیز است یعنی توان و امکانات عمل به وعده اش را دارد و حکیم است پس وعده خدا حق است .

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







نوشته شده توسط سهل البیع در دو شنبه 15 اسفند 1390


:: تبریک اعیاد ماه شعبان
:: گزارش جلسه هم اندیشی همکاران دینی و قرآن منطقه 3
:: تبریک روز معلم
:: سوالات دینی طراحی شده درکنکور، سال سوم دبیرستان به تفکیک دروس
:: نمونه سوالات دینی سوم
:: دوره آموزشی طرح درس الکترونیکی منطقه 3
:: نمونه سوال برتر منطقه 3
:: دومین مجمع گروه دینی و قرآن منطقه 3 سال 94-95
:: ارزیابی سوالات دی ماه
:: گزارش مجمع دینی وقرآن متوسطه دوم منطقه 3 تهران
:: برنامه گروه دینی سال 94-95
:: تسلیت
:: سوالات مفهومی دینی
:: شهادت حضرت زهرا (س)
:: سوال مفهومی
:: تبریک میلاد حضرت رسول اکرم (ص)و حدیث
:: سوالات مفهومی دینی
:: معرفی یکی از سایت های مذهبی





به وبلاگ گروه درسی « دین و زندگی آموزش و پرورش منطقه 3 » خوش آمدید




:: ارديبهشت 1395;
:: فروردين 1395;
:: اسفند 1394;
:: آبان 1394;
:: ارديبهشت 1393;
:: فروردين 1393;
:: بهمن 1392;
:: دی 1392;
:: آبان 1392;
:: ارديبهشت 1392;
:: فروردين 1392;
:: اسفند 1391;
:: بهمن 1391;
:: دی 1391;
:: آذر 1391;
:: آبان 1391;
:: مهر 1391;
:: خرداد 1391;
:: ارديبهشت 1391;
:: فروردين 1391;
:: اسفند 1390;
:: بهمن 1390;
:: دی 1390;
:: آبان 1390;
:: ارديبهشت 1390;

آبر برچسب ها

سال , فرم , ارزيابي , مقالات , جهت , فصلنامه , الكترونيكي , گزارش , مجمع , دوم , معلمان , دینی , و , قرآن , منطقه ,

صفحه نخست | ايميل ما | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ |پروفایل مدیر وبلاگ | طراح قالب

Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by gdini3