اعجاز عددی قرآن مرتبط با درس3 دینی3
cache01last1462912868

صفحه نخست

ايميل ما

آرشیو مطالب

لينك آر اس اس

عناوین مطالب وبلاگ

پروفایل مدیر وبلاگ

طراح قالب

:: صفحه نخست
::
ايميل ما
::
آرشیو مطالب
::
پروفایل مدیر وبلاگ
::
لينك آر اس اس
::
عناوین مطالب وبلاگ
::
طراح قالب

::تمثیلات
::سوالات مفهومی
::نقد و بررسی
::گزارش
::مقاله


تمام لينکها تماس با ما


نويسندگان :
:: سهل البیع

آمار بازديد :

:: تعداد بازديدها:
:: کاربر: Admin

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 115
تعداد نظرات : 21
تعداد آنلاین : 1

اوقات شرعی
حدیث روز
شارژ همراه اول

استخاره آنلاین با قرآن کریم


تعبیر خواب آنلاین


فال حافظ








پيام مديريت وبلاگ : با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، به وبلاگ من خوش آمديد .لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما در بهتر شدن كيفيت مطالب وبلاگ کمک کنید .


اعجاز عددی قرآن مرتبط با درس3 دینی3

عدنان رفاعی در مـواردى كـه آمـارش بـه حد نصاب نمى رسد, به دنبال مشتقات آن واژه خاص رفته و مى كوشد با اضافه كردن مشتقات نصاب لازم را تهیه كند و این سؤال بى جواب مى ماند كه چرا در بـعـضى موارد باید مشتقات را به حساب آوریم و دربعضى موارد فقط به آمار مفرد آن واژه بسنده كـنـیم ؟
و عجیبتر اینكه ایشان در بعضى واژه ها, مثل :((جهنم )) و((جنات )) مى گوید: در یكى به صورت مفرد و در دیگرى باضم مشتقات باید به مطلوب نایل شد.
از دیگر كسانى كه در این زمینه دست به تالیف زده اند, استاد عبدالرزاق نوفل است .
عنوان كتاب ایشان ((الاعجاز العددى فى القرآن الكریم )) مى باشد.
عمده كار ایشان نیز كشف تناسب در تكرار الفاظ قرآن است .
اشكال وارد بر ایشان نیز این است كه وقتى به دقت به شمارش مى نشینیم به ارقام ایشان نمى رسیم .
اشـكـال دیـگر این است كه در بعضى واژه ها, ارتباط مفهومى روشن بین دو واژه وجود ندارد مثلا بـیـن مصیبت و شكر چه ارتباطى هست ؟
اشكال دیگر, قافیه سازیهاى تكلف آمیز ایشان است .
در مـورد دو واژه سیئات وصالحات مى گوید: اگر هر دو را با همه مشتقات آنها حساب كنیم , به عـدد 167مـى رسـیم , البته به شرطى كه نام حضرت صالح و اصلح و اصلحنا و یصلح و اصلح رااز مشتقات ((صالحات )) حذف كنیم .
معقول بود, ایشان سیئات را با حسنات بسنجند نه صالحات .
مـلاحـظـه مـى كـنـیـد در ایـن مثال , ایشان صالحات را با مشتقات آن مطرح مى كنند به نتیجه نمى رسند شمارى از مشتقات را حذف مى كنند تا قافیه جور شود .
از اینگونه لغزشها در كتاب آقاى عبدالرزاق نوفل فراوان است تا آنجا كه مترجم كتاب ایشان نیز در پاورقى در موارد زیادى به ایشان خرده مى گیرد.
در مورد اعجاز عددی قران و آنچه امثال رشاد خلیفه ، عدنان رفاعی و عبد الرزاق نوفل و ... آورده اند دو نظر مطرح است :
گروهی اعجاز عددی را بویژه در امثال پژوهشهای نامبرده رد نموده و معتقدند :
مسئله اعجاز عددى قرآن از سوى رشاد خلیفه مطرح شد و پس از وى بسیارى از علاقمندان به قرآن كار وى را ادامه دادند و با گسترش كامپیوتر سرعت بیشترى گرفت .هرچند رد پاى این فكر به سیوطى مؤلف كتاب ((الاتقان فى علوم القرآن ))برمى گردد.
ایـن جـریـان یـك جریان انحرافى و نامبارك بوده و تاكنون هیچ خدمتى به نشرفرهنگ قرآنى نكرده است .خـود شـخـص رشاد خلیفه با طرح مطالب مخربى ازجمله تعیین دقیق زمان برپایى قیامت (سال 1709 هجرى قمرى ) و ادعاى رسالت و نبوت عاقبت خود را به كشتن داد.
آمار و ارقام اعلام شده از سوى معتقدان به نظم ریاضى قرآن غالبا درست نیست , یعنى صغراى دعاوى آنها تمام نیست .
در شمارش كلمات و حروف , روش واحد و فرمت ثابتى را رعایت نمى كنند,بلكه در صدد جور كردن نصاب لازمند.
بـر فـرض كه توازن و تناسبى در تكرار واژه هاى قرآن باشد, این به تنهایى معجزه بودن قرآن را ثابت نمى كند.
زیـرا مـشابه این امور در كارهاى بشرى وجود دارد از این گذشته بین نتیجه گیریهاى خاصى كه از توازن و تناسب كلمات مى شود و اینگونه توازن و تناسبها, رابطه منطقى وجود ندارد.
راه پـى بردن به اعجاز قرآن تسلط به فنون ادبیات عرب و تلاوت فراوان و تامل در قرآن است , نه سیر انحرافى طى شده از سوى رشاد خلیفه . حقانیت قرآن در هدایتگر بودن و تحدی و جنبه های ادبی و سایر موارد مورد تأیید دانشمندان اسلامی است.
و گروه دوم هم بر این عقیده اند كه :
متاسفانه در برخی موارد غلو شده است اما مواردی شگفت انگیز هم در قران وجود دارد که بعید است تصادفی چنین بوده باشد
بهر حال این یک نظریه است که ثابت شده نیست
حضور هر كلمه در قرآن در مكان خاص و به تعداد معین حاوی پیام و مفهوم ویژه ای می باشد كه در حقیقت یك نوع از اعجاز و معجزه می باشد . زیرا مجموعه آیات قرآن در مدت نسبتاً طولانی 23 سال و در اوضاع و احوال مختلف مثلاً گاهی در جنگ و گاهی در صلح ، گاهی در مكه و گاهی در شعب ابیطالب و محاصره گاهی در مدینه و گاهی در سفر و گاهی در شب و گاهی در روز بر پیامبر (ص) نازل می شد و چنین نبود كه پیامبر خدا (ص) مانند مؤلفان كتابهای مختلف مدتی در كتابخانه ای خلوت كند و از سر فرصت و فراغت و یا با رجوع به منابع مختلف كتابی بنویسد كه این خود حاكی از اعجاز است .
بهر حال باید اذعان نمود كه آنچه تحت عنوان اعجاز عددی قرآن مطرح گردیده است بحثی نیست که کاملا منقح شده باشد بلکه هنوز در برخی محافل علمی در بوته نقد قرار گرفته است و این خود باعث بالندگی چنین وجهی از اعجاز قرآن خواهد شد, بنابراین آنچه پذیرفتنی است تنها برخی از تناسب های عددی است و سایر موارد هنوز در بوته نقد قرار دارد

 

تساوی عددی و هماهنگی رقمی و تناسب در موضوعات قرآن، موضوعی است كه قدرت بشری از دریافت دقیق آن ناتوان بوده  و از توضیح كامل وبیان آن در می ماند. به عنوان نمونه تعدادی از تناسبهای عددی آیات قرآن را بیان می نمائیم.

اجر

واژه(اجر: مزد): 108 بار در قرآن آمده و به همین اندازه واژه (فعل: كار) آمده است.

جزاء

كلمه(جزاء: پاداش- كیفر) 117 بار در قرآن به كار رفته و (مغفرت)334 بار. پس آمرزش دو برابر كیفر به كار رفته است!

ابلیس

در قرآن لفظ ابلیس 11 بار آمده و عیناً به همین تعداد، یعنی 11 بار، فرمان به استعاذه (پناه بردن به خدا) تكرار شده است.

آیات

واژه ( آیات: نشانه ها) 382 بار در قران آمده وبا توجه به اینكه واژه ( الناس:مردم) 241 بار و (الملائكة: فرشتگان)86 بار و (عالمین: جهانیان) 73 بار در قرآن بكار رفته، كلمه(آیات) به اندازه مجموع واژه های (ناس- ملائكه و عالمین) به كار رفته است.

ایمان

(ایمان) و مشتقات آن 811 بار در قرآن به كار رفته و لفظ (علم) و مشتقات آن 782 بار و مترادف (علم) یعنی(معرفت) با مشتقاتش 29 مرتبه در قرآن آمده است. در نتیجه (علم ) و(معرفت) و مشتقات آن دو، مجموعاً 811 بار تكرار شده اند كه مساوی با لفظ (ایمان) به كار رفته اند.

بِرّ

لفظ برّ( نیكی) و تمام مشتقاتش 20 بار در قرآن آمده كه با واژه (ثواب) و مشتقاتش برابر است.

جحیم

كلمه جحیم( دوزخ) 26 بار در قرآن تكرار شده كه برابر با لفظ عقاب (كیفر) می باشد.

حرث

واژه حرث( كشت)14 بار در قرآن آمده، و به همین اندازه واژه زراعت ( كشاورزی) به كار رفته است.

دنیا و آخرت

كلمه (دنیا) در قرآن 115 بار به كار رفته و واژه (آخرت) نیز عیناً 15 بار در قرآن آمده است.

رسل

واژه (رسل) 368 بار تكرار شده و واژه نبی 75 بار ، بشیر18 بار و نذیر 57 بار كه مجموع ارقام مذكور 518 مرتبه است. جای شگفتی است كه این عدد با تعداد مواردی كه اسامی پیامبران آمده برابراست. یعنی اسامی پیامبرن الهی ( آدم- نوحموسی و...) نیز 518 بار در قرآن به كار رفته است.

صیام

واژه (صیام: روزه) و (صبر: شكیبایی) و (درجات: بیمناكی) و (شفقت: مهربانی) هر كدام 14 بار در قرآن آمده است.

عقل

كلمه (عقل) و مشتقاتش 83 بار در قرآن آمده و با موارد به كار رفته واژه (نور) در قرآن برابر است .

محبت

واژه (محبت ) و مشتقاتش 83 بار در قرآن آمده كه به همین تعداد واژه ( طاعت : فرمانبرداری ) در آیات وجود دارد .

لسان

كلمه ( لسان: زبان) 25 بار در قرآن آمده است كه با تعداد ( موعظه: پند و اندرز) برابر است.

مطالب فوق برگرفته از كتاب (اعجازعددی قرآن) متعلق به عبدالرزاق نوفل می باشد.

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

انديشگاه معلم
ساعت15:59---1 آذر 1390
نیمی از فارغ‌التحصیلان دکتری بيکارند ...؟؟
15 روش فکر کردن افراد موفق
طرح استخدام دانشجويان فارغ‌التحصيل مراكز تربيت معلم ( ورودی های ۸۸ )
روز تكريم بازنشستگان
کاردانی پیوسته دانشسراهای تربیت معلم
متن بخشنامه ابلاغیه مجوز ادامه تحصیل دارندگان مدرک معادل
استعلام وزارت آموزش وپرورش از معاون محترم اجرايي سازمان سنجش اموزش كشور درخصوص امكان ادامه تحصيل
درخواست وزارت اموزش وپرورش از معاونت محترم آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي درخصوص دارندگان مدرك معادل
آخرین مهلت ثبت نام کنکور کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







نوشته شده توسط سهل البیع در سه شنبه 24 آبان 1390


:: تبریک اعیاد ماه شعبان
:: گزارش جلسه هم اندیشی همکاران دینی و قرآن منطقه 3
:: تبریک روز معلم
:: سوالات دینی طراحی شده درکنکور، سال سوم دبیرستان به تفکیک دروس
:: نمونه سوالات دینی سوم
:: دوره آموزشی طرح درس الکترونیکی منطقه 3
:: نمونه سوال برتر منطقه 3
:: دومین مجمع گروه دینی و قرآن منطقه 3 سال 94-95
:: ارزیابی سوالات دی ماه
:: گزارش مجمع دینی وقرآن متوسطه دوم منطقه 3 تهران
:: برنامه گروه دینی سال 94-95
:: تسلیت
:: سوالات مفهومی دینی
:: شهادت حضرت زهرا (س)
:: سوال مفهومی
:: تبریک میلاد حضرت رسول اکرم (ص)و حدیث
:: سوالات مفهومی دینی
:: معرفی یکی از سایت های مذهبی





به وبلاگ گروه درسی « دین و زندگی آموزش و پرورش منطقه 3 » خوش آمدید




:: ارديبهشت 1395;
:: فروردين 1395;
:: اسفند 1394;
:: آبان 1394;
:: ارديبهشت 1393;
:: فروردين 1393;
:: بهمن 1392;
:: دی 1392;
:: آبان 1392;
:: ارديبهشت 1392;
:: فروردين 1392;
:: اسفند 1391;
:: بهمن 1391;
:: دی 1391;
:: آذر 1391;
:: آبان 1391;
:: مهر 1391;
:: خرداد 1391;
:: ارديبهشت 1391;
:: فروردين 1391;
:: اسفند 1390;
:: بهمن 1390;
:: دی 1390;
:: آبان 1390;
:: ارديبهشت 1390;

آبر برچسب ها

سال , فرم , ارزيابي , مقالات , جهت , فصلنامه , الكترونيكي , گزارش , مجمع , دوم , معلمان , دینی , و , قرآن , منطقه ,

صفحه نخست | ايميل ما | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ |پروفایل مدیر وبلاگ | طراح قالب

Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by gdini3